Дата: 30.08.2022 об 11:00
Дорогі учні!
Зародилося багато “міфів” про Психологів.
Хотілося б їх розвіяти.
Пропоную вам поглянути на роботу психолога по-новому:
Міф 1. «Психолог-той, хто працює з психами. Психолог і психіатр – одне і те ж саме».
Правда: лікар-психіатр – це фахівець в області лікування психічних захворювань (наприклад, шизофренія). Використовує переважно медикаментозні методи лікування (ліки, таблетки).
Психолог-фахівець, який консультує здорових людей в ситуаціях труднощі в різних сферах життя (проблеми в навчанні, сімейні відносини, відносини в колективі, відносини між дітьми і батьками, проблеми в спілкуванні, вибір життєвого шляху, саморозвиток, конфліктні ситуації і багато іншого).
ПСИХОЛОГ – НЕ ЛІКАР, ВІН НЕ СТАВИТЬ ДІАГНОЗУ, І НЕ ЛІКУЄ.
Міф 2. «До психолога приходять тільки слабкі і дурні люди, які самі не можуть вирішити свої проблеми».
Правда: до психолога звертаються люди, які відчувають потребу щось змінити, вирішити проблему і знайти вірний шлях в житті.
Психолог готовий бути поруч, коли Вам важко. Це людина, що володіє професійною інформацією, але без готових відповідей на всі випадки життя, адже кожен випадок індивідуальний. Тому психолог лише підкаже і допоможе, а рішення завжди залишиться за вами.
Міф 3. “Якщо ти звернувся до психолога – про це стане відомо всьому ліцею».
Правда: Основне правило роботи психолога, і особливо ліцейного психолога – конфіденційність. Ніхто без вашої згоди не дізнається, з яким питанням Ви звернулися до психолога, про зміст вашої з ним бесіди, а часто навіть і про сам факт Вашого звернення.
Це ж стосується і результатів психологічного тестування, яке проводиться в ліцеї. Про ваші конкретні результати знає тільки психолог. Класному керівнику і майстру надаються матеріали в узагальненому вигляді (напр. так: 70% учнів у групі виконали тест з високими показниками; 30% – із середніми тощо).
Питання, за якими можна і потрібно звертатися до психолога
1. Труднощі в навчанні.
Деякі учні вчаться не так добре, як їм хотілося б. Причин тому може бути маса. Наприклад, не дуже хороша пам’ять або розсіяна увага або недолік бажання, а може бути проблеми з учителем і нерозуміння, навіщо все це взагалі потрібно. На консультації ми постараємося визначити, в чому причина і яким чином це виправити, іншими словами спробуємо знайти, що і як необхідно розвивати, щоб вчитися краще.
Є люди, які запросто знаходять контакт з іншими, легко спілкуються в будь-який, навіть незнайомій компанії. А є такі, яким складно знайомитися, складно будувати хороші взаємини, знаходити друзів і просто відчувати себе легко і вільно в групі або класі. За допомогою психолога можна знайти способи і особисті ресурси, вивчити прийоми для побудови гармонійних відносин з людьми в самих різних ситуаціях.
3. Взаємини з батьками.
Іноді буває так, що губляться спільну мову і теплі відносини з нашими найближчими людьми – з батьками. Конфлікти, сварки, відсутність взаєморозуміння – така ситуація в сім’ї зазвичай приносить біль і дітям, і батькам. Деякі знаходять шляхи вирішення, а іншим це зробити досить важко. Психолог розповість вам про те, як навчитися будувати нові відносини з батьками і навчитися розуміти їх, і як зробити так, щоб і батьки розуміли і приймали вас.
4. Самоврядування і саморозвиток.
Наше життя настільки цікава і багатогранна, що постійно ставить перед нами масу завдань. Багато з них вимагають неабияких зусиль і розвитку в собі найрізноманітніших особистісних якостей, навичок і умінь. Можна розвивати навички лідерства або навички ведення спору, логічне мислення або творчі здібності. Покращувати свою пам’ять, увагу, уяву. Можна вчитися керувати своїм життям, ставити цілі і ефективно досягати їх. Психолог-людина, яка володіє технологією розвитку тих чи інших якостей, навичок і умінь і з задоволенням поділиться цією технологією з вами.
Поради для підлітків
- Не бійся робити те, що не вмієш і чого тебе не вчили. Дилетант будував Ноїв ковчег, а «Титанік ” будували висококваліфіковані професіонали! Це не аналогія.
- Впав-Почни спочатку.
- Без віри в себе не можна бути сильним. Але віра в себе вважається в суспільстві чимось нескромним. Залагодити це протиріччя-одна з найважчих завдань людини і його життя.
- У пошуках істини властиво забиватися!
- Немає нікого в цьому житті, хто б досяг стану, що звільняє його від необхідності працювати.
- Нові шанси даються під виглядом неприємностей. Не прогав їх!
- Поки ти незадоволений життям, вона проходить повз.
- Якщо прислухатися до самого себе – можна почути інших.
- Не буває безвихідних ситуацій! Бувають тільки ситуації, вихід з яких нас не влаштовує.
- Якщо людина говорить, що у нього немає проблем, варто перевірити його пульс.
- Всім людям властиво помилятися!
«Методи боротьби зі стресом в моменти життєвих труднощів»
Арт-терапія або «лікування мистецтвом» досить молодий напрямок в психології. Але вже сьогодні ця методика стала дуже популярною в роботі як з підлітками, так і з дорослими. Психологи застосовують її на консультаціях. Деякі люди використовують арт-терапію, щоб зняти стрес, поліпшити настрій або ж пізнати самого себе. Через творчість методика арт-терапії допоможе розвинути індивідуальність людини, відновити гармонію розуму і почуттів.
Техніка арт-терапії несе в собі дві основні мети.
Якщо розглядати її з боку мистецтва, то ця методика покликана приносити людині задоволення від процесу, а також розкривати його творчий потенціал.
З точки зору психології методика арт-терапії надає терапевтичну дію, допомагає вирішити різні внутрішні конфлікти.
Головні завдання арт-терапії:
- Акцентування уваги людини на своїх почуття і відчуття.
- Створення найбільш комфортних умов, при яких можна налаштуватися на свої почуття і думки, які людина звикла тримати в собі.
- Допомога в пошуку найбільш прийнятного виходу позитивних і негативних емоцій.
Протипоказань у арт-терапії немає, тому кожен може сміливо починати заняття.
Спектр проблем, при яких використовується методика арт -терапії, досить широкий:
- депресивні стани, апатія до всього, небажання що-небудь робити,
- внутрішні конфлікти,
- стан кризи (вікового, кризи кар’єрного зростання і т.п.),
- психологічні травми,
- фізичні травми і подальша реабілітація,
- тривожність, страхи, фобії (в тому числі з дитинства),
- втрати,
- низька самооцінка,
- різні залежності (алкогольна, наркотична, ігрова).
Методи арт-терапії
В арт-терапії безліч різних методів, які впливають на стан людини, надають психологічну допомогу. В їх основі знаходяться різні види арт-терапії, пов’язані з творчою діяльністю. Кожен може вибрати свій метод. Всі вони надають хорошу допомогу і при цьому не вимагають серйозних матеріальних витрат.
Якщо ви не можете впоратися з агресією або гнівом, впали у відчай або просто хочете підняти настрій, арт-терапія стане чудовим способом у вирішенні ваших проблем.
Актуальність обраної теми заняття з елементами тренінгу «Методи боротьби зі стресом в моменти життєвих труднощів» обумовлена аналізом практики роботи у ліцеї, яка свідчить про те, що більшість підлітків не вміють самостійно справлятися зі стресом, або справляються з ним «нездоровими», «неконструктивними» способами. Тому виникла необхідність підготувати цілісний тренінг, який допоможе людині гідно і відносно безболісно вийти зі стресу.
У роботі були використані вправи та ігри такі як: Вправа-розминка ” комплімент по колу», Обговорення теми заняття. Дискусія на тему «життєві труднощі», Гра ” розсерджені кульки», Вправи на зняття емоційної напруг «Релакс».
Ізотерапія (малюнкова терапія)
Однією з основних і найбільш ефективних методик арт-терапії є терапія за допомогою образотворчого мистецтва. Перш за все, це малювання. Процес і результат аналізується за характером зображених на аркуші форм і ліній, часу, витраченого на малюнок, переважаючим квітам.
ізотерапії спонукає до прояву творчої фантазії, креативності, допомагає знайти свій індивідуальний стиль. Тут немає певних правил і обмежень. Конкретні методи ізотерапії підбираються фахівцями в залежності від стану пацієнта і його можливостей.
Музикотерапія як підвид арт-терапії
Заснована на процесі прослуховування музики і самостійного музикування. Відомо, що ще в 19 столітті вчення виявили той факт, що емоції людини можуть викликати зміни в його диханні, пульсі, біохімічні реакції в організмі. А різні музичні твори по-різному впливають на емоції людини. При прослуховуванні певної музики можна звільнитися від страхів, напруженості, переляку і інших емоцій.
Музикотерапію сьогодні використовують навіть на етапі внутрішньоутробного розвитку плода. При різних асоціативних зв’язках, які виникають під час прослуховування музики, можлива зміна психічного стану людини.