Меню
Поради з питань запобігання насильствуРекомендації здобувачам освітиЯк залишатися спокійними в ситуації підвищеної-соціальної напругиЯк здолати хвилюванняПротидія булінгу

Поради з питань запобігання насильству та захисту прав дітей


Рекомендації для учнів
  • Ваші права в сім’ї, в нашій державі захищають Сімейний кодекс України та Цивільний кодекс України;
  • Будьте поінформованими та нагадуй батькам про існування твоїх прав (права дитини є такими ж як і права дорослих, які є закріпленими в ІІ розділі Конституції України);
  • Намагайтеся завжди шукати порозуміння з батьками;
  • Не соромся звертатися за допомогою до кваліфікованих спеціалістів;
  • З 14 років ти маєш право особисто звернутися в суд щодо порушень твоїх прав.

Насильство на вулиці

Насильством на вулиці щодо дітей є:
  • Фізичне насильство: грабіж, розбій, побиття, примусова праця.
  • Психологічне насильство: образи, приниження честі та гідності.
  • Злочини проти власності: грабіж, вимагання.
  • Сексуальне насильство: проституція, зґвалтування, розбещення.

Шляхи подолання (Як себе поводити):

  • Не ходити самому по вулицях в вечірній та нічний час;
  • Не спілкуватися із незнайомими особами;
  • Не виставляти на показ коштовні речі (прикраси, мобільні телефони, гроші);
  • Не вживати алкогольні напої, наркотичні засоби (це призводить до втрати самоконтролю);
  • Не провокувати своєю поведінкою інших;
  • У випадку працевлаштування, вимагай від працедавців дотримання норм трудового законодавства щодо неповнолітніх (укладення трудового договору у письмовій формі із зазначенням умов праці);
  • Якщо на твоїх очах відбувається правопорушення, дуже важливо не бути втягнутим у нього щоб не стати жертвою або співучасником;
  • Якщо ти став свідком правопорушення, варто обов’язково звернутись до правоохоронних органів і надати їм інформацію про це. Таким чином ти убережеш себе й інших людей від того, щоб не стати жертвою.

Ти вважаєш, що недостатньо впевнена в собі людина?


Ось деякі орієнтири впевненості:
  • Я маю право оцінювати свою поведінку, думки та емоції і приймати відповідальність за їхнє ініціювання і наслідки для себе.
  • Я маю право вирішувати, чи відповідальний я за вирішення проблем інших людей.
  • Я маю право змінювати свою думку.
  • Я маю право робити помилки і бути відповідальним за них.
  • Я маю право бути нелогічним у прийнятті рішень.
  • Я маю право говорити, що я чогось не знаю.
  • Я маю право говорити, що я чогось не розумію.
  • Я маю право говорити, що я не маю до цього ніякої справи.
  • Я маю право встановити особисті пріоритети.
  • Я маю право говорити «ні» без почуття провини.

Не можеш знайти спільної мови з товаришами чи одногрупниками?


Поради щодо тактики поведінки при вирішенні конфлікту:

  • Виявляйте увагу до співрозмовника.
  • Виявляйте доброзичливість, товариськість.
  • Намагайтеся бути розкутим.
  • Будьте терпимими до слабостей інших, співчувайте їм.
  • Постійно підтримуйте зворотний зв’язок.
  • Можна уповільнити режим бесіди, якщо співрозмовник хвилюється.
  • Стежте за співрозмовником і встановіть із ним контакт.
  • Намагайтеся дивитися партнерові просто в очі.
  • Спробуйте подумки стати на його місце і зрозуміти його.
  • Спробуйте відчути: «А як би мені було?»

Поради для покращення взаємин в учнівському колективі:


Поради щодо тактики поведінки при вирішенні конфлікту:
  • Щиро і доброзичливо стався до всіх одногрупників. Умій поважати їх, бачити позитивні сторони людей, будь привітним і щедрим на схвалення.
  • Виявляйте щиру, безкорисливу зацікавленість до всіх одногрупників.
  • Будь відвертим у стосунках. Якщо тобі щось не подобається, знайди в собі сили та сміливість відкрито заявити про це.
  • Не нав’язуй своєї думки товаришам. Дай їм самим дійти потрібного висновку.
  • Доводячи щось іншим, ясно, точно й аргументовано викладай свої думки. Але якщо ти помилився, відкрито визнай це перед одногрупниками.
  • Зміцнюй у товаришів віру в себе. Тоді у них виникне бажання самовдосконалюватися, що піде на користь і їм, і групі.
  • Не висміюй своїх товаришів.
  • Завжди виконуй обіцянки.
  • Не чекай, коли тебе покличуть на допомогу, намагайся прийти сам.
  • Допомагай і захищай тих, хто слабший за тебе.
  • Не вважай себе всезнайкою і не вихваляйся вміннями перед іншими. Це призведе лише до неприйняття і відчуження.
  • Перш ніж когось засуджувати, спробуй виявити причини негативного вчинку, поведінки. Критикувати і засуджувати вміє кожен, а зрозуміти людину і допомогти їй виправити свою помилку – дано не багатьом.
  • Перед тим, як висунути вимоги іншим, висунь їх собі.
  • Шануй думку товаришів. Якщо виникає суперечка, намагайся уникати категоричності і висловлювань: «Це все дурниці!». Так ти викличеш лише роздратування і бажання зробити навпаки.
  • Роби внесок у спільну справу. Тільки спільними зусиллями можна досягти мети.
  • Виявляй ініціативу, бери активну участь у колективних справах.
  • Спробуй завоювати собі авторитет серед одногрупників сьогоднішніми справами, а не колишніми заслугами.

ПАМ’ЯТКА


«Як залишатися спокійними в ситуації підвищеної соціальної напруги»

Часто, коли зіштовхуєшся з обставинами, які здаються незрозумілими, то виникає тривога й відчуття невпевненості у своїй безпеці.

Як ефективно побороти панічний стан:
  • Намагайтеся обмежити кількість інформації, яку ви споживаєте.
  • Не довіряйте фейковій інформації.
  • Займіться тим, що допоможе вам відволіктися.
  • Навчіться техніці «Протистресове дихання»: повільно виконуйте глибокий вдих через ніс (на 1,2,3,4); на піку вдиху затримайте подих (на 1-2), після чого зробіть видих через рот якомога повільніше (на 1,2,3,4,5,6). Це заспокійливе дихання. Постарайтеся уявити собі, що з кожним глибоким вдихом і тривалим видихом ви позбавляєтеся від стресової напруги.
  • Пригадайте ситуації, які вам потрібно було вирішити. Одна з ключових фраз, яка допомогла «Заспокоїтись».
  • Намагайтесь критично мислити.
  • Потурбуйтесь про себе. Виконуйте фізичні вправи.
  • Задоволення від процесу гри з рідними: настільні ігри на розвиток мислення, ігри на розвиток уяви, зробіть щось своїми руками (виріб, малюнок).

Візьміть ситуацію під свій контроль!

Пам’ятайте: якими складними не були б часи, не варто віддавати всі сили на негативне сприйняття.

Візьміть за правило – запам‘ятовувати кожен день те, що викликає у вас позитивну емоцію.

Як готувати домашні завдання

  • Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.
  • Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.
  • Навчися користуватися словниками й довідниками. З’ясуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.
  • Якщо є комп’ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.
  • Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.
  • Між уроками роби перерви.
  • Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам’ятати.
  • Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацюй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів. (Ключові слова – найважливіші в кожному абзаці).
  • Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, рівномірно розподіляючи навантаження.
  • Готуючись до усних уроків, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам’ятати матеріал.
  • Складай план усної відповіді.
  • Перевіряй себе.

Як здолати хвилювання перед тестуванням, контрольною роботою, підсумковою атестацією?


Перед початком уроку:
  • Готуйтеся!
  • Ретельно вивчайте матеріал.
  • Не бійтеся наближення тестування, контрольної роботи, підсумкової атестації.
  • Сприймайте це як можливість показати обширність своїх знань і отримати винагороду за виконану вами роботу.
  • Потрібно добре виспатися в ніч перед тестуванням, контрольною роботою, підсумковою атестацією.
  • Відведіть собі час із запасом, особливо для справ, які треба виконати перед тестуванням, контрольною роботою, підсумковою атестацією і приходьте на урок незадовго до початку.
  • Не прагніть повторити весь матеріал в останню хвилину.
  • Не приходьте на урок з порожнім шлунком.
  • Візьміть цукерку або що-небудь інше, щоб не думати про тест, контрольну роботу, підсумкову атестацію, не хвилюйтеся.

Під час уроку:
  • Уважно прочитайте завдання.
  • Розподіліть час на виконання завдання.
  • Сядьте зручно.
  • Якщо ви не знаєте відповіді, пропустіть це питання і приступайте до наступного.
  • Не панікуйте, коли всі починають здавати свої роботи. Ті, хто першим виконав завдання, не отримають за це додаткових балів.

Протидія булінгу (цькуванню)


Образливі прізвиська, глузування, піддражнювання, підніжки, стусани з боку одного або групи учнів щодо іншого учня – це ознаки нездорових стосунків, які можуть призвести до цькування — регулярного, повторюваного день у день знущання.

Про булінг

Булінг (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини

Булінг відрізняється від сварки між учнями тим, що:
  • Булінг супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б’ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.
  • В ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.
  • Булінг негативно впливає на всіх учасників, на їхнє фізичне та психічне здоров’я.
  • Булінг може виникати спонтанно, коли несподівано для себе учень опиняється або в ситуації переслідування, або приєднується до переслідувача.
  • Якщо булінг відбувся, він може повторюватися багато разів.

Що таке кібербулінг

Інтернет і технології створили новий вид насильства – кібербулінг. Кіберагресори роблять публікації, що принижують гідність жертв, відправляють їм повідомлення з погрозами, викладають фотографії і відео зі знущаннями. Через соціальні мережі та спільноти будь-яка інформація поширюється блискавично. Кіберагресори цілодобово залякують своїх жертв, створюючи ілюзію повного контролю над їхнім життям і поведінкою.
    Інтернет додає традиційному булінгу таких рис:

  • Цілодобове втручання в особисте життя. Цькування не має тимчасового або географічного обмеження. Нападки не припиняються і в позаурочний час.
  • Необмеженість аудиторії, швидкість поширення інформації.
  • Можливість анонімного переслідування.
    Можливі зовнішні ознаки кібербулінгу:

  • образливі листи по електронній пошті, повідомлення в месенджерах, соціальних мережах або SMS на мобільний телефон
  • бойкотування, коли учня не приймають в чати, не додають до списків друзів або ігнорують в мережевих іграх
  • завантажені в інтернет фотографії або відео, які можуть викликати у жертви почуття сорому і незручності
  • оприлюднення та поширення особистої інформації
  • спілкування і дії від імені іншої людини

Що робити, якщо тебе булять?


Немає універсального та швидкого рішення, проте є п’ять кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом.

Якщо ти у ситуації булінгу:
  • У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам, другу або подрузі, педагогу, психологу або навіть друзям своїх батьків.
  • Не бійся просити про допомогу — вона тобі необхідна.
  • Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи ображати тебе. Така поведінка не прийнятна.
  • Якщо трапилась будь-яка небезпечна для тебе ситуація, звертайся за допомогою до адміністрації закладу освіти, педагогів, батьків.
  • Проконсультуйся із практичним психологом, щоб відновити відчуття впевненості у своїх силах та зрозуміти, як діяти далі.

Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого?

Учні, які піддаються булінгу в закладі освіти, починають вигадувати приводи, щоб не ходити на заняття, прикидаються хворими. Стають замкнутими, втрачають смак до життя і перестають вчитися. Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого, і хочеш йому допомогти:
  • Ти можеш бути тим, хто нарешті почне про це говорити.
  • Якщо бачиш ситуацію булінгу, одразу клич на допомогу дорослих, які є поруч.
  • Якщо тобі пропонують приєднатися до булінгу або дивитися на те, що відбувається, рішуче відмовляйся.
  • Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки. Порадь звернутися по допомогу до дорослих, яким ви довіряєте.


Якщо ти поводишся як той, хто булить?

Що робити якщо ти несподівано для себе зрозумів, що поводишся як той, хто булить:
  • Зрозумій, булінг – це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще.
  • Дорослі дійсно переймаються тим, що відбувається. Навіть, якщо здається, що це не так.
  • Булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому. Подумай, ти дійсно цього прагнеш?
  • Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині.

Викресли булінг зі свого життя!