Організаційно-методична робота
Дотримуємося офіційних правил
Психопрофілактика в діяльності практичного психолога
Напрями
Найважливіші напрями профілактичної роботи в закладі освіти:
- профілактика стресових і постстресових станів, пов’язаних із природними та технічними катастрофами;
- запобігання надмірному психологічному напруженню в суспільстві, що переживає кризові явища — економічні та політичні кризи, міжетнічні й міжконфесійні конфлікти тощо;
- запобігання відхиленням у психічному розвитку учня, що пов’язані із сімейними проблемами;
- профілактика порушень психічного та особистісного розвитку учня.
Спрямованість
Профілактична робота практичного психолога в закладі освіти спрямована на те, щоб створити такі умови навчання та виховання, які сприяли б гармонійному психічному та особистісному розвитку дітей.
До таких умов належать:
- увага до адаптації до нового життя з його вимогами й труднощами;
- диференціація та індивідуалізація навчання;
- забезпечення інтересів і схильностей кожного учня, розвиток її здібностей, творчих можливостей;
- рання профілактика педагогічної занедбаності учня.
Офіційні документи
Вивчаємо лист МОН №1/9-462
Фахівці психологічної служби корегують плани роботи з листом МОН, який окреслює пріоритетні напрями в діяльності психологічної служби у системі освіти у навчальному році. У Таблиці ми виокремили найважливіші напрями саме для практичних психологів закладів дошкільної освіти.
Напрям | Ключова ідея або спосіб реалізації |
Діагностика |
Основні завдання: · виявляти причини труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації дитини · вивчати та визначати індивідуальні особливості динаміки розвитку особистості дитини, її потенційні можливості в освітньому процесі Примітка. Докладно про організацію діагностичної роботи фахівця читайте у пам’ятці «Психодіагностика в діяльності практичного психолога» |
Профілактика |
Своєчасно попереджати порушення у розвитку та становленні особистості, міжособистісних взаєминах, запобігати конфліктним ситуаціям в освітньому процесі Примітка. Докладно про організацію профілактичної роботи у закладі освіти читайте у пам’ятці «Психо-профілактика в діяльності практичного психолога» |
Корекція |
Основні завдання: · усувати виявлені труднощі в соціально-психічному розвитку учня · запобігати проблемам адаптації до освітнього середовища Примітка. Про те, як вибудувати корекційну роботу у закладі освіти, — у пам’ятці «Принципи корекційної роботи» у наступному числі журналу |
Освітня діяльність |
Форма активного співробітництва, спрямована удосконалювати, розвивати та формувати особистість. Фахівці психологічної служби викладають освітній матеріал за програмами курсів за вибором, ведуть факультативи, гуртки психологічної та соціально-педагогічної спрямованості |
Консультування |
Багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований розв’язувати запити, з якими звертаються до фахівця психологічної служби учасники освітнього процесу |
Зв’язки з громадськістю |
Робота психологічної служби зорієнтована на те, щоб розвивати, розширювати та зміцнювати зв’язки з представниками громадських та міжнародних організацій, які працюють у цій сфері. А також спрямована досягати взаєморозуміння, співпрацювати з окремими особами, колективами, соціальними групами, організаціями, державними органами управління |
Просвітницька робота |
Фахівці психологічної служби формують психологічну та соціальну компетентність учасників освітнього процесу. Зміст просвітницької роботи у закладі освіти обумовлений віком дітей. Адже для кожного віку властиві свої психологічні особливості та проблеми психічного розвитку, які потребують уваги, аби запобігти їх загостренню. Якщо враховувати, що мета просвітницької роботи — створити комфортне розвивальне середовище для дітей, то у ній мають брати участь усі учасники освітнього процесу. Цього можна досягти лише у тому разі, якщо керівництво закладу освіти планує просвітницькі заходи як основні |
Інклюзивна освіта |
Нині активно впроваджують інклюзивну освіту. Фахівець психологічної служби не повинен виконувати обов’язки дефектолога, тож проводити заняття та допомагати дитині з ООП з навчанням — не його сфера діяльності. Кожен із фахівців оцінює прояви дитини з ООП у тій галузі, у якій він компетентний. Основні функції психолога: · брати участь у команді психолого-педагогічного супроводу · здійснювати психологічний супровід дитини з ООП · надавати рекомендації, консультації та методичну допомогу педагогічним працівникам закладу освіти під час роботи з дитиною з ООП · проводити консультації з батьками дитини з ООП · формувати психологічну готовність учасників освітнього процесу взаємодіяти в інклюзивному середовищі з дитиною з ООП · готувати звіти про результати надання психологічних послуг дитині, зазначати у них динаміку її розвитку Практичний психолог може звернутися за консультацією до фахівців інклюзивно-ресурсних центрів |
Робота з дитячою психотравмою |
Проблема подолання дитячої психотравми — актуальна та своєчасна для українського суспільства. Події останніх років засвідчили, що діти і підлітки — найвразливіша до суспільних потрясінь категорія населення. Психотравма небезпечна тому, що руйнує уявлення дитини про життя, його цінності та ідеали. Внаслідок травми у дитини різко змінюється звична картина світу, зникає довіра до нього, деформується система взаємин з оточенням, зникає довіра до дорослих. Крім цього, дитина втрачає позитивну перспективу на майбутнє Примітка. Про специфіку надання допомоги дитині, яка зазнала впливу стресогенних подій, читайте у пам’ятці у наступному числі журналу |
Психолого-педагогічний консиліум |
Психолого-педагогічний консиліум дає змогу об’єднати зусилля педагогів, працівників психологічної служби та інших учасників освітнього процесу Примітка. Про специфіку роботи психолого-педагогічного консиліуму дізнайтеся із пам’ятки «ППК як ефективна форма надання допомоги дітям» |
Організаційно-методична робота |
Фахівці психологічної служби, закладу освіти — практичні психологи та соціальні педагоги, працюють: · у закладі освіти — психологічна просвіта, діагностична, консультативна, освітня діяльність, обробка результатів досліджень тощо · за його межами — підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації, планування, звітність, робота у навчально-методичних та наукових центрах, громадських організаціях тощо |
Професійна майстерність |
Фахівці психологічної служби мають організувати такий психолого-педагогічний супровід освітнього процесу, за якого всі його суб’єкти зможуть розкрити свій освітній потенціал Примітка. Про рекомендації МОН керівникам закладів освіти, управлінь освітою та центрів/кабінетів психологічної служби читайте у цьому числі журналу у пам’ятці «Організація психологічного супроводу учасників освітнього процесу» |
Спілкування з батьками та громадськістю |
Робота фахівця психологічної служби спрямована, насамперед, на батьків, оскільки вони — основне соціальне середовище, з якого діти запозичують зразки поведінки. Батьки — партнери закладу освіти та психологічної служби, а не об’єкти виховання. Тож аби створити атмосферу партнерства, тональність спілкування, форми та методи роботи з батьками слід добирати ретельно. Практичний психолог має максимально коректно висловлювати зауваження, рекомендації щодо корекції батьківського ставлення до дитини. Якщо необхідно провести корекційно-розвивальну роботу з дитиною, практичний психолог має поінформувати батьків про програму цієї роботи та залучити до неї |